جلسهٔ اول




<-- برای شنیدن توضیحات مربوط به وبلاگ شرح مثنوی مولانا بر روی دکمهٔ پخش کنار صفحه کلیک کنید

» معرفی:  این وبلاگ جهت مدیریت جلسات اینترنتی(تله‌کنفرانس) شرح و تفسیر داستانهای مثنوی معنوی مولانا و نیز شرح غزلیات شمس تبریزی(دیوان شمس) است. این جلسات از سال 2003 میلادی بصورت Online در سرویس‌های مخصوص تله‌کنفرانس مانند Paltalk ، Yahoo Messenger ، inSpeak ، FarToFar و Woozab برگزار می‌شد و علاقمندان از ایران، اروپا، امریکا، کانادا، استرالیا، هندوستان، روسیه و کشورهای دیگر بشکل Online حضور می‌یافتند. آرشیو تمامی جلسات برگزار شده بصورت صوتی (mp3) و نیز متن (pdf) در صفحهٔ آرشیو قرار دارد و می‌توانید بصورت رایگان آنها را دانلود نموده و استفاده نمایید.

   در ماه مارس سال 2008 بعلت ضعیف شدن شدید خط اینترنت در ایران برگزاری این جلسات بصورت Online برای مدتی متوقف شد و بمدتی برنامه‌ها بشکل ارسال خبرنامه ارائه گردید و چندین جلسه بصورت Offline برگزار شد. اما از جلسه 101 به بعد، برنامه‌ها دوباره بشکل Online برگزار می‌شوند. بدین شکل که: ابتدا در خبرنامه جلسات عضو می‌شوید، سپس هر هفته یا هر ده روز یکبار به ایمیل شما خبرنامه فرستاده می‌شود و در این خبرنامه، توضیحات، دستور کار و برنامهٔ جلسهٔ آنلاین، روز و زمان برگزاری جلسه و نحوهٔ شرکت در جلسهٔ آنلاین همه آورده می‌شود.
نمونهٔ خبرنامه‌های ارسال شده برای اعضاء را در صفحهٔ تازه‌ترین خبرنامه(در قسمت آرشیو آن) می‌توانید ببینید.

» عضویت در خبرنامه: بنابراین جهت استفاده و ارتباط با این برنامه‌ها، لازم است در خبرنامه(Newsletter) عضو شوید: جهت عضویت، در سمت راست این صفحه، در قسمت خبرنامه،  یا در کادر پایین، آدرس email خود را بدقت وارد نمایید، و آنگاه دکمهٔ "عضویت" را کلیک نمایید:

ایمیل دقیق شما:

سپس در کمتر از یک دقیقه ایمیلی از طرف سایت گوگل برایتان فرستاده می‌شود که باید لینکی که در آن هست را کلیک کنید تا عضویت شما تأیید(ثبت) شود.(اگر ایمیلی از طرف گوگل دریافت نکنید بدین معنی است که آدرس ایمیل خود را صحیح وارد نکرده‌اید.) بدین ترتیب در لیست خبرنامهٔ سایت قرار می‌گیرید و هرگونه خبر جدید و جلسه آنلاین یا هر برنامهٔ تازه‌ای که ارائه شود، از طریق پست الکترونیکتان به اطلاعتان خواهد رسید.

  پس از تأیید ایمیل عضویت در خبرنامه، لازم است برای اینکه مطمئن شوید ایمیل‌های خبرنامه در فولدر Spam ، Bulk یا Junk ایمیل‌تان نرود، آدرس ایمیل Panevis.Newsletter@Gmail.com را به بخش Contacts سرویس ایمیل خود اضافه(Add) نمایید.
توجه: عضویت به روش فوق، بصورت اتوماتیک است و توسط سایت گوگل انجام می‌شود. اگر نمی‌توانید بوسیله روش فوق عضو شوید، می‌توانید یک ایمیل با موضوع Molana Newsletter به آدرس Panevis.Newsletter@Gmail.com ارسال نمایید تا شما را عضو کنیم.

   خبرنامه‌ها معمولاًً هر دو هفته یکبار، چهارشنبه یا پنجشنبه،‌ و با عنوان Newsletter از طرف Panevis به ایمیل شما ارسال می‌شود. چنانچه آنها را در فولدر Inbox خود دریافت نمی‌کنید، فولدر Spam ، Bulk یا Junk خود را چک نمایید.
نمونهٔ خبرنامه‌های ارسال شده برای اعضاء را در صفحهٔ تازه‌ترین خبرنامه(در قسمت آرشیو آن) می‌توانید ببینید.
 
» آرشیو جلسات برگزار شده: اعضای جدید، حتماْ فایل صدای جلسات گذشته (بخصوص جلسهٔ اول تا دوازدهم) را گوش دهند. مباحث این جلسات بهم مرتبطند. آرشیو فایل‌های صوتی جلسات گذشته همراه با متن اشعار مورد شرح و تفسیر، در صفحهٔ آرشیو آمده است. به صفحهٔ آرشیو مراجعه نموده  و فایل‌ها را دانلود نمائید و بوسیله هر گوشی مبایل، mp3 player یا هر دستگاه و برنامه پخش‌کننده mp3 می‌توانید از فایل‌های صوتی استفاده نمائید. DVD کامل آرشیو را نیز می‌توانید از طریق صفحهٔ آرشیو سفارش دهید.

توصیه: از بخش "پیوندها" در ستون سمت راست صفحه حتماً دیدن کنید. همچنین اطلاعات مفید زیادی دربارهٔ این جلسات در ستون سمت راست همین صفحه آورده شده است.

 
 



>---------------========--------------<

توضیحات کلی دربارهٔ استفاده از برنامه‌ها: بروی دکمهٔ پخش صدا کلیک کنید.




      فایل‌های صوتی هر جلسه، چند روز بعد از برگزاری آن، در صفحهٔ مخصوص آن جلسه و نیز در صفحهٔ آرشیو کلی قرار داده می‌شوند.
>-----------==================================================----------<

جلسهٔ اول:

   این جلسه در تاریخ پنجشنبه 9 مارس 2006 بصورت online برگزار گردید. در صورت تمايل مي‌توانيد صداي ضبط شدهٔ این جلسه را هم از صفحهٔ آرشيو و هم در ادامه، دانلود کنيد و گوش دهید:

   متن مورد نظري که هنگام صحبت به آن اشاره مي‌شود، در ادامه(پايين) آمده است. مي‌توانيد ضمن گوش دادن به صدا، به متن داستان و ابيات مورد بررسي نيز توجه نمائيد.
   دوستان تازه‌وارد، قبل از شرکت در جلسات آنلاین، فایل‌های جلسات ابتدایی و نیز صفحهٔ مقدمهٔ جلسات را گوش دهند و بخوانند.


مهم: جلسات در برنامهٔ Paltalk برگزار می‌گردد. راهنمای برنامهٔ پالتاک را با کلیک بروی اینجــا بخوانید.

----------------

» برنامهٔ این جلسه: 
 
                         1. سمبليسم (بحثي دربارهء زبان قصه، تمثيل و داستان)
                         2. شرح و بررسي "داستان شخصي که مادرش را کشت ..."
 
  
» شنیدن و دانلود فایل‌های صوتی این جلسه:

   برای دانلود فایل‌های صوتی این جلسه، هم می‌توانید به صفحهٔ آرشیو کلی مراجعه کنید و هم از لینک‌های مستقیم زیر دانلود کنید: (بروی هر لینک راست‌کلیک کرده و Save Target As را انتخاب کنید):
 
.: بخش اول :.           .: بخش دوم :.             .: بخش سوم :.          .: بخش چهارم :.           .: بخش پنجم :.


همچنین می‌توانید بصورت آنلاین از طریق جعبهٔ زیر، فایل‌های صوتی این نشست را بشنوید:



» اگر از طریق لینک‌های مستقیم فوق، و یا بوسیلهٔ جعبهٔ فوق نتوانستید فایل‌های این جلسه را بشنوید یا دانلود کنید، به صفحهٔ آرشیو کلی مراجعه نمائید.



» متن این جلسه:

       گر شدى عطشان بحر معنوى                        فرجه‏اى كن در جزيرهء مثنوى‏
         فرجه كن چندان كه اندر هر نفس                    مثنوى را معنوى بينى و بس‏
         هر دكانى راست سودايى دگر                        مثنوى دكان فقر است اى پسر
         مثنوى ما دكان وحدت است                           غير واحد هر چه بينى آن بت است‏
         تشنه مى‏نالد كه "كو آب گوار؟"                      آب هم نالد كه "كو آن آب خوار؟"
         بانگ آبم من به گوش تشنگان                       همچو باران مى‏رسم از آسمان‏
         برجه اى عاشق بر آور اضطراب                       بانگ آب و تشنه و آن گاه خواب؟!‏
         هم تو خود را بربكن از بيخ خواب                     همچو تشنه كه شنود او بانگ آب
         آب‏حيوان خوان، مخوان اين را سخن                روح نو بين در تن حرف كهن
         قابل اين گفته‏ها شو گوش‏وار                         تا كه از زر سازمت من گوشوار
         ما چه خود را در سخن آغشته‏ايم                   كز حكايت ما حكايت گشته‏ايم‏
         اين حكايت نيست پيش مرد كار                     وصف حال است و حضور يار غار
         اين چه مى‏گويم به قدر فهم توست                 مردم اندر حسرت فهم درست‏
         فهم آب است و وجود تن سبو                        چون سبو بشكست ريزد آب از او
         شاخه‏هاى تازهء مرجان ببين                       ميوه‏هاى رسته ز آب جان ببين‏
         اين سخن شير است در پستان جان              بى‏كشنده خوش نمى‏گردد روان‏
         مستمع چون تشنه و جوينده شد                  هاتف ار مرده بود گوينده شد
         مستمع چون تازه آمد با ‏ملال                       صد زبان گردد به گفتن گنگ و لال‏
         چون كه نامحرم در آيد از درم                         پرده در پنهان شوند اهل حرم‏
         ور در آيد محرمى دور از گزند                          برگشايند آن ستيران روى‏بند
         هر چه را خوب و خوش و زيبا كنند                  از براى ديدهء بينا كنند
         كى بود آواز چنگ و زير و بم                           از براى گوش بى‏حس اصم‏
         گر سخن كش يابم اندر انجمن                      صد هزاران گل برويم چون چمن‏
         ور سخن كش يابم آن دم زن‌بمزد                   مى‏گريزد نكته‏ها از دل چو دزد
 
دفتر دوم بيت 3622 به بعد:
 
              اى برادر قصه چون پيمانه‏اى است              معنى اندر وى مثال دانه‏اى است‏
              دانهء معنى بگيرد مرد عقل                       ننگرد پيمانه را گر گشت نقل‏
              ماجراى بلبل و گل گوش دار                       گر چه گفتى نيست آن جا آشكار
              كودكان افسانه‌ها مي‌آورند                       درج در افسانه‌شان بس سر و پند   
              هزل‌ها گويند در افسانه‌ها                        گنج مي‌جو در همه ويرانه‌ها
              هزل تعليم است آن را جد شنو                 تو مشو بر ظاهر هزلش گرو
              هر جدي هزل است پيش هازلان               هزل‌ها جد است پيش عاقلان
              عاقلي گر خاك گيرد زر شود                      جاهل ار زر برد خاكستر شود
 
    سخن گفتن به زبان حال و فهم كردن آن‏
 
             ماجراى شمع با پروانه نيز                        بشنو و معنى گزين كن اى عزيز
             گر چه گفتى نيست سر گفت هست         هين ببالا پر مپر چون جغد پست‏
             گفت در شطرنج كاين خانه‏ء رخ است         گفت خانه از كجاش آمد بدست‏؟
             خانه را بخريد يا ميراث يافت؟                    فرخ آن كس كاو سوى معنى شتافت‏
             گفت نحوى: زيد عمرواً قد ضرب                 گفت چونش كرد بى‏جرمى ادب‏؟
             عمرو را جرمش چه بد كان زيد خام            بى‏گنه او را بزد همچون غلام‏؟
             گفت اين پيمانهء معنى بود                      گندمى بستان كه پيمانه است رد
             زيد و عمرو از بهر اعراب است و ساز           گر دروغ است آن تو با اعراب ساز
             گفت نه من آن ندانم عمرو را                    زيد چون زد بى‏گناه و بى‏خطا ؟
             گفت از ناچار و لاغى بر گشود                  عمرو يك واو فزون دزديده بود
             زيد واقف گشت دزدش را بزد                    چون كه از حد برد او را حد سزد
 
                                         ____________________
 
             خوشتر آن باشد که سر دلبران                   گفته آيد در حديث ديگران
             بشنويد اي دوستان اين داستان                 خود حقيقت نقد حال ماست آن
             بشنويد  اي دوستان اين داستان               خود حقيقت نقد حال ماست آن
 
دفتر دوم، بیت ۷۷۶ الی ۸۴۲
    
        ملامت كردن مردم شخصى را كه مادرش را كشت به تهمت‏
           
آن يكى از خشم مادر را بكشت                    هم به زخم خنجر و هم زخم مشت‏
آن يكى گفتش كه از بد گوهرى                    ياد نآوردى تو حق مادرى؟‏
هى تو مادر را چرا كشتى؟ بگو                    او چه كرد آخر؟ بگو اى زشت‌خو
گفت كارى كرد كآن عار وى است                  كشتمش كان خاك ستار وى است‏
گفت آن كس را بكش اى محتشم                 گفت پس هر روز مردى را كشم؟!‏
كشتم او را رستم از خونهاى خلق                ناى او برم به است از ناى خلق‏
نفس توست آن مادر بد خاصيت                   كه فساد اوست در هر ناحيت‏
هين بكش او را كه بهر آن دنى                     هر دمى قصد عزيزى مى‏كنى‏
از وى اين دنياى خوش بر توست تنگ           از پى او با حق و با خلق جنگ‏
نفس كشتى باز رستى ز اعتذار                  كس تو را دشمن نماند در ديار
اى شهان كشتيم ما خصم برون                  ماند خصمى ز او بتر در اندرون‏
كشتن اين كار عقل و هوش نيست              شير باطن سخره‏ء خرگوش نيست‏
دوزخ است اين نفس و دوزخ اژدهاست          كاو به درياها نگردد كم و كاست‏
هفت دريا را در آشامد هنوز                        كم نگردد سوزش آن خلق سوز
هم نگردد ساكن از چندين غذا                    تا ز حق آيد مر او را اين ندا
سير گشتى سير؟ گويد نى هنوز                اينت آتش اينت تابش اينت سوز
عالمى را لقمه كرد و دركشيد                    معده‏اش نعره زنان، هَلْ مِنْ مزيد
من ز مكر نفس ديدم چيزها                       كاو برد از سحر خود تمييزها
چون كه جزو دوزخ است اين نفس ما           طبع كل دارد هميشه جزوها
چون كه واگشتم ز پيكار برون                     روى آوردم به پيكار درون‏
قد رجعنا من جهاد الاصغريم                       با نبى اندر جهاد اكبريم‏
قوتی خواهم ز حق دریا شکاف                  تا به ناخن برکنم این کوه قاف
سهل شيرى دان كه صفها بشكند              شير آن است آن كه خود را بشكند

      
نظرات دوستان:

برای نوشتن نظرتان درباره داستان یا غزل یا هر موضوع مرتبط با این جلسه، به قسمت "پیامها و نظرات"(پایین‌تر) در همین صفحه مراجعه کنید.

---------

» در صورتیکه دربارهٔ مطالب این جلسه نظری دارید، می‌توانید در قسمت "پیام‌ها و نظرات" (در پائین) نظرتان را بنویسید.
 
» اگر سئوالی دارید، لطفاً قبل از ارسال سئوالتان، به بخش "پیوندها" در ستون سمت راست صفحه مراجعه نمائید.
  

Share/Bookmark

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

» لطفاً نظرتان را دربارهٔ داستان، غزل، یا مطلب این جلسه بنویسید. اگر سئوال یا حرفی غیرمرتبط با مطالب این جلسه دارید، لطفاً از طریق پیوند "ارتباط با ما"(ایمیل) آن را ارسال نمائید.

» لطفاً قبل از طرح هر سئوال حاشیه‌ای، به بخش "پیوندها" در ستون سمت راست صفحه مراجعه نمائید.

» اگر برای ارسال پیامتان به مشکل برمی‌خورید، می‌توانید از طریق ایمیل ارسال کنید.