جلسهٔ سوم




<-- برای شنیدن توضیحات مربوط به وبلاگ شرح مثنوی مولانا بر روی دکمهٔ پخش کنار صفحه کلیک کنید

» معرفی:  این وبلاگ جهت مدیریت جلسات اینترنتی(تله‌کنفرانس) شرح و تفسیر داستانهای مثنوی معنوی مولانا و نیز شرح غزلیات شمس تبریزی(دیوان شمس) است. این جلسات از سال 2003 میلادی بصورت Online در سرویس‌های مخصوص تله‌کنفرانس مانند Paltalk ، Yahoo Messenger ، inSpeak ، FarToFar و Woozab برگزار می‌شد و علاقمندان از ایران، اروپا، امریکا، کانادا، استرالیا، هندوستان، روسیه و کشورهای دیگر بشکل Online حضور می‌یافتند. آرشیو تمامی جلسات برگزار شده بصورت صوتی (mp3) و نیز متن (pdf) در صفحهٔ آرشیو قرار دارد و می‌توانید بصورت رایگان آنها را دانلود نموده و استفاده نمایید.

   در ماه مارس سال 2008 بعلت ضعیف شدن شدید خط اینترنت در ایران برگزاری این جلسات بصورت Online برای مدتی متوقف شد و بمدتی برنامه‌ها بشکل ارسال خبرنامه ارائه گردید و چندین جلسه بصورت Offline برگزار شد. اما از جلسه 101 به بعد، برنامه‌ها دوباره بشکل Online برگزار می‌شوند. بدین شکل که: ابتدا در خبرنامه جلسات عضو می‌شوید، سپس هر هفته یا هر ده روز یکبار به ایمیل شما خبرنامه فرستاده می‌شود و در این خبرنامه، توضیحات، دستور کار و برنامهٔ جلسهٔ آنلاین، روز و زمان برگزاری جلسه و نحوهٔ شرکت در جلسهٔ آنلاین همه آورده می‌شود.
نمونهٔ خبرنامه‌های ارسال شده برای اعضاء را در صفحهٔ تازه‌ترین خبرنامه(در قسمت آرشیو آن) می‌توانید ببینید.

» عضویت در خبرنامه: بنابراین جهت استفاده و ارتباط با این برنامه‌ها، لازم است در خبرنامه(Newsletter) عضو شوید: جهت عضویت، در سمت راست این صفحه، در قسمت خبرنامه،  یا در کادر پایین، آدرس email خود را بدقت وارد نمایید، و آنگاه دکمهٔ "عضویت" را کلیک نمایید:

ایمیل دقیق شما:

سپس در کمتر از یک دقیقه ایمیلی از طرف سایت گوگل برایتان فرستاده می‌شود که باید لینکی که در آن هست را کلیک کنید تا عضویت شما تأیید(ثبت) شود.(اگر ایمیلی از طرف گوگل دریافت نکنید بدین معنی است که آدرس ایمیل خود را صحیح وارد نکرده‌اید.) بدین ترتیب در لیست خبرنامهٔ سایت قرار می‌گیرید و هرگونه خبر جدید و جلسه آنلاین یا هر برنامهٔ تازه‌ای که ارائه شود، از طریق پست الکترونیکتان به اطلاعتان خواهد رسید.

  پس از تأیید ایمیل عضویت در خبرنامه، لازم است برای اینکه مطمئن شوید ایمیل‌های خبرنامه در فولدر Spam ، Bulk یا Junk ایمیل‌تان نرود، آدرس ایمیل Panevis.Newsletter@Gmail.com را به بخش Contacts سرویس ایمیل خود اضافه(Add) نمایید.
توجه: عضویت به روش فوق، بصورت اتوماتیک است و توسط سایت گوگل انجام می‌شود. اگر نمی‌توانید بوسیله روش فوق عضو شوید، می‌توانید یک ایمیل با موضوع Molana Newsletter به آدرس Panevis.Newsletter@Gmail.com ارسال نمایید تا شما را عضو کنیم.

   خبرنامه‌ها معمولاًً هر دو هفته یکبار، چهارشنبه یا پنجشنبه،‌ و با عنوان Newsletter از طرف Panevis به ایمیل شما ارسال می‌شود. چنانچه آنها را در فولدر Inbox خود دریافت نمی‌کنید، فولدر Spam ، Bulk یا Junk خود را چک نمایید.
نمونهٔ خبرنامه‌های ارسال شده برای اعضاء را در صفحهٔ تازه‌ترین خبرنامه(در قسمت آرشیو آن) می‌توانید ببینید.
 
» آرشیو جلسات برگزار شده: اعضای جدید، حتماْ فایل صدای جلسات گذشته (بخصوص جلسهٔ اول تا دوازدهم) را گوش دهند. مباحث این جلسات بهم مرتبطند. آرشیو فایل‌های صوتی جلسات گذشته همراه با متن اشعار مورد شرح و تفسیر، در صفحهٔ آرشیو آمده است. به صفحهٔ آرشیو مراجعه نموده  و فایل‌ها را دانلود نمائید و بوسیله هر گوشی مبایل، mp3 player یا هر دستگاه و برنامه پخش‌کننده mp3 می‌توانید از فایل‌های صوتی استفاده نمائید. DVD کامل آرشیو را نیز می‌توانید از طریق صفحهٔ آرشیو سفارش دهید.

توصیه: از بخش "پیوندها" در ستون سمت راست صفحه حتماً دیدن کنید. همچنین اطلاعات مفید زیادی دربارهٔ این جلسات در ستون سمت راست همین صفحه آورده شده است.

 
 



>---------------========--------------<

توضیحات کلی دربارهٔ استفاده از برنامه‌ها: بروی دکمهٔ پخش صدا کلیک کنید.




      فایل‌های صوتی هر جلسه، چند روز بعد از برگزاری آن، در صفحهٔ مخصوص آن جلسه و نیز در صفحهٔ آرشیو کلی قرار داده می‌شوند.
>-----------==================================================----------<

جلسهٔ سوم:

   اين جلسه در تاريخ پنجشنبه 30 مارس 2006  بصورت online برگزار گردید. در صورت تمايل مي‌توانيد صداي ضبط شدهٔ این جلسه را هم از صفحهٔ آرشيو و هم در ادامه، دانلود کنيد و گوش دهید:

   متن مورد نظري که هنگام صحبت به آن اشاره مي‌شود، در ادامه(پايين) آمده است. مي‌توانيد ضمن گوش دادن به صدا، به متن داستان و ابيات مورد بررسي نيز توجه نمائيد.

   دوستان تازه‌وارد، قبل از شرکت در جلسات آنلاین، فایل‌های جلسات ابتدایی و نیز صفحهٔ مقدمهٔ جلسات را گوش دهند و بخوانند.


مهم: جلسات در برنامهٔ Paltalk برگزار می‌گردد. راهنمای برنامهٔ پالتاک را با کلیک بروی اینجــا بخوانید.

----------------

» برنامهٔ این جلسه: 
 
           شرح و بررسي داستان "کبودي زدن قزويني بر شانه‌گاه، صورت شير و ..."
    
» شنیدن و دانلود فایل‌های صوتی این جلسه:

   برای دانلود فایل‌های صوتی این جلسه، هم می‌توانید به صفحهٔ آرشیو کلی مراجعه کنید و هم از لینک‌های مستقیم زیر دانلود کنید: (بروی هر لینک راست‌کلیک کرده و Save Target As را انتخاب کنید):
 
.: بخش اول :.           .: بخش دوم :.             .: بخش سوم :.          .: بخش چهارم :. 
 
همچنین می‌توانید بصورت آنلاین از طریق جعبهٔ زیر، فایل‌های صوتی این نشست را بشنوید:



» اگر از طریق لینک‌های مستقیم فوق، و یا بوسیلهٔ جعبهٔ فوق نتوانستید فایل‌های این جلسه را بشنوید یا دانلود کنید، به صفحهٔ آرشیو کلی مراجعه نمائید.



» متن این جلسه:

دفتر اول، بيت 2981 به بعد

كبودى زدن قزوينى بر شانه‌گاه، صورت شير و پشيمان شدن او به سبب زخم سوزن

اين حكايت بشنو از صاحب‌بيان                در طريق و عادت قزوينيان‏
بر تن و دست و كتف‌ها بی‌گزند               از سر سوزن کبودی‌ها زنند
سوى دلاكى بشد قزوينى‌يي                 كه كبودم زن، بكن شيرينى‏يي
گفت چه صورت زنم اى پهلوان؟               گفت برزن صورت شير ژيان‏
طالعم شير است، نقش شير زن            جهد كن رنگ كبودى سير زن‏
گفت بر چه موضعت صورت زنم؟              گفت بر شانه‏گهم زن آن رقم‏
چون كه او سوزن فرو بردن گرفت            درد آن در شانگه مسكن گرفت‏
پهلوان در ناله آمد كاى سنى                 مر مرا كشتى، چه صورت مى‏زنى؟‏
گفت آخر شير فرمودى مرا                     گفت از چه عضو كردى ابتدا؟
گفت از دُمگاه آغازيده‏ام                         گفت دم بگذار اى دو ديده‏ام‏
از دُم و دُمگاه شيرم دَم گرفت                دُمگه او دَمگهم محكم گرفت‏
شير بى‏دم باش گو اى شير ساز            كه دلم سستى گرفت از زخم گاز
جانب ديگر گرفت آن شخص زخم            بى‏محابا، بى‏مواسائی و رحم‏
بانگ زد او كاين چه اندام است از او؟       گفت او گوش است این ای نیکخو
گفت تا گوشش نباشد اى حکيم            گوش را بگذار و كوته كن گليم
جانب ديگر خلش آغاز كرد                     باز قزوينى فغان را ساز كرد
كاين سوم جانب چه اندام است نيز؟       گفت اين است اشكم شير اى عزيز
گفت گو اشكم نباشد شير را                خود چه اشكم بايد این ادبیر را؟
خيره شد دلاك و بس حيران بماند           تا به دير انگشت در دندان بماند
بر زمين زد سوزن آن دم اوستاد              گفت در عالم كسى را اين فتاد؟
شير بی دُم و سر و اشكم كه ديد؟         اينچنين شيرى خدا خود نآفرید
چون نداری طاقت سوزن زدن                 از چنین شیر ژیان رو دم مزن
اى برادر صبر كن بر درد نيش                 تا رهى از نيش نفس شوم خويش‏
كان گروهى كه رهيدند از وجود              چرخ و مهر و ماهشان آرد سجود
هر كه مُرد اندر تن او نفس گبر               مر ورا فرمان برد خورشيد و ابر
چون دلش آموخت شمع افروختن            آفتاب او را نيارد سوختن‏
خار جمله لطف چون گل مى‏شود            پيش جزوى كو بر كل میشود
گر همى‏خواهى كه بفروزى چو روز          هستى همچون شب خود را بسوز
هستیت در هستِ آن هستى نواز          همچو مس در كيميا اندر گداز
در من و ما سخت كرده‌ستى تو دست     هست اين جملهء خرابى از "دو" هست
 
             --------------------                                    
 
گر به هر زخمي تو پركينه شوي              پس كجا بي صيقل آيينه شوي
صبر گنج است اي برادر صبر كن              تا صفا يابي تو زاين رنج كهن
صبر و خاموشي جذوب رحمت است        وين نشان جستن نشان علت است
گر سخن خواهي که گويي چون شکر      صبر کن از حرص و اين حلوا مخور
صبر باشد مشتهاي زيرکان                    هست حلوا آرزوي کودکان
هرکه صبر آورد گردون بر رود                   هرکه حلوا خورد واپس‌تر رود
رزق آيد پيش هرکه صبر جست               رنج کوشش‌ها ز بي‌صبري توست
گر تو را صبري بدي رزق آمدي                 خويشتن چون عاشقان بر تو زدي
" چون گهر در بحر گويد: "بحر کو؟"           وآن خيال چون صدف ديوار او
   گفتن آن "کو؟" حجابش مي‌شود          ابر تاب آفتابش مي‌شود
   تو ببند آن چشم و خود تسليم کن        خويشتن بيني در آن شهر کهن!"
عاقبت جوينده يابنده بود                        که فرج از صبر زاينده بود
تو چه داني ذوق صبر اي شيشه‌دل         خاصه صبر از بهر آن شمع چگل
من عجب دارم ز جوياي صفا                   كاو رمد در وقت صيقل از جفا
زندگي در مردن و در محنت است            آب حيوان در درون ظلمت است
پروريدن جسم را دل‌مردگي است            رنج اين تن روح را پايندگي است
عاشقان آنگه شراب جان كشند              كه بدست خويش خوبانشان كشند
بس عداوت‌ها كه آن ياري بود                 بس خرابي‌ها كه معماري بود
گر خضر در بحر كشتي را شكست          صد درستي در شكست خضر هست
آن كسي را كش چنين شاهي كشد       سوي تخت و بهترين جاهي كشد
نيم جان بستاند و صد جان دهد              آنچه اندر وهم نايد آن دهد
      راه جان مر جسم را ويران كند                بعد از آن ويراني آبادان كند
 
      
نظرات دوستان:

برای نوشتن نظرتان درباره داستان یا غزل یا هر موضوع مرتبط با این جلسه، به قسمت "پیامها و نظرات"(پایین‌تر) در همین صفحه مراجعه کنید.

---------

» در صورتیکه دربارهٔ مطالب این جلسه نظری دارید، می‌توانید در قسمت "پیام‌ها و نظرات" (در پائین) نظرتان را بنویسید.
 
» اگر سئوالی دارید، لطفاً قبل از ارسال سئوالتان، به بخش "پیوندها" در ستون سمت راست صفحه مراجعه نمائید.
  

Share/Bookmark

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

» لطفاً نظرتان را دربارهٔ داستان، غزل، یا مطلب این جلسه بنویسید. اگر سئوال یا حرفی غیرمرتبط با مطالب این جلسه دارید، لطفاً از طریق پیوند "ارتباط با ما"(ایمیل) آن را ارسال نمائید.

» لطفاً قبل از طرح هر سئوال حاشیه‌ای، به بخش "پیوندها" در ستون سمت راست صفحه مراجعه نمائید.

» اگر برای ارسال پیامتان به مشکل برمی‌خورید، می‌توانید از طریق ایمیل ارسال کنید.