جلسهٔ چهارم




<-- برای شنیدن توضیحات مربوط به وبلاگ شرح مثنوی مولانا بر روی دکمهٔ پخش کنار صفحه کلیک کنید

» معرفی:  این وبلاگ جهت مدیریت جلسات اینترنتی(تله‌کنفرانس) شرح و تفسیر داستانهای مثنوی معنوی مولانا و نیز شرح غزلیات شمس تبریزی(دیوان شمس) است. این جلسات از سال 2003 میلادی بصورت Online در سرویس‌های مخصوص تله‌کنفرانس مانند Paltalk ، Yahoo Messenger ، inSpeak ، FarToFar و Woozab برگزار می‌شد و علاقمندان از ایران، اروپا، امریکا، کانادا، استرالیا، هندوستان، روسیه و کشورهای دیگر بشکل Online حضور می‌یافتند. آرشیو تمامی جلسات برگزار شده بصورت صوتی (mp3) و نیز متن (pdf) در صفحهٔ آرشیو قرار دارد و می‌توانید بصورت رایگان آنها را دانلود نموده و استفاده نمایید.

   در ماه مارس سال 2008 بعلت ضعیف شدن شدید خط اینترنت در ایران برگزاری این جلسات بصورت Online برای مدتی متوقف شد و بمدتی برنامه‌ها بشکل ارسال خبرنامه ارائه گردید و چندین جلسه بصورت Offline برگزار شد. اما از جلسه 101 به بعد، برنامه‌ها دوباره بشکل Online برگزار می‌شوند. بدین شکل که: ابتدا در خبرنامه جلسات عضو می‌شوید، سپس هر هفته یا هر ده روز یکبار به ایمیل شما خبرنامه فرستاده می‌شود و در این خبرنامه، توضیحات، دستور کار و برنامهٔ جلسهٔ آنلاین، روز و زمان برگزاری جلسه و نحوهٔ شرکت در جلسهٔ آنلاین همه آورده می‌شود.
نمونهٔ خبرنامه‌های ارسال شده برای اعضاء را در صفحهٔ تازه‌ترین خبرنامه(در قسمت آرشیو آن) می‌توانید ببینید.

» عضویت در خبرنامه: بنابراین جهت استفاده و ارتباط با این برنامه‌ها، لازم است در خبرنامه(Newsletter) عضو شوید: جهت عضویت، در سمت راست این صفحه، در قسمت خبرنامه،  یا در کادر پایین، آدرس email خود را بدقت وارد نمایید، و آنگاه دکمهٔ "عضویت" را کلیک نمایید:

ایمیل دقیق شما:

سپس در کمتر از یک دقیقه ایمیلی از طرف سایت گوگل برایتان فرستاده می‌شود که باید لینکی که در آن هست را کلیک کنید تا عضویت شما تأیید(ثبت) شود.(اگر ایمیلی از طرف گوگل دریافت نکنید بدین معنی است که آدرس ایمیل خود را صحیح وارد نکرده‌اید.) بدین ترتیب در لیست خبرنامهٔ سایت قرار می‌گیرید و هرگونه خبر جدید و جلسه آنلاین یا هر برنامهٔ تازه‌ای که ارائه شود، از طریق پست الکترونیکتان به اطلاعتان خواهد رسید.

  پس از تأیید ایمیل عضویت در خبرنامه، لازم است برای اینکه مطمئن شوید ایمیل‌های خبرنامه در فولدر Spam ، Bulk یا Junk ایمیل‌تان نرود، آدرس ایمیل Panevis.Newsletter@Gmail.com را به بخش Contacts سرویس ایمیل خود اضافه(Add) نمایید.
توجه: عضویت به روش فوق، بصورت اتوماتیک است و توسط سایت گوگل انجام می‌شود. اگر نمی‌توانید بوسیله روش فوق عضو شوید، می‌توانید یک ایمیل با موضوع Molana Newsletter به آدرس Panevis.Newsletter@Gmail.com ارسال نمایید تا شما را عضو کنیم.

   خبرنامه‌ها معمولاًً هر دو هفته یکبار، چهارشنبه یا پنجشنبه،‌ و با عنوان Newsletter از طرف Panevis به ایمیل شما ارسال می‌شود. چنانچه آنها را در فولدر Inbox خود دریافت نمی‌کنید، فولدر Spam ، Bulk یا Junk خود را چک نمایید.
نمونهٔ خبرنامه‌های ارسال شده برای اعضاء را در صفحهٔ تازه‌ترین خبرنامه(در قسمت آرشیو آن) می‌توانید ببینید.
 
» آرشیو جلسات برگزار شده: اعضای جدید، حتماْ فایل صدای جلسات گذشته (بخصوص جلسهٔ اول تا دوازدهم) را گوش دهند. مباحث این جلسات بهم مرتبطند. آرشیو فایل‌های صوتی جلسات گذشته همراه با متن اشعار مورد شرح و تفسیر، در صفحهٔ آرشیو آمده است. به صفحهٔ آرشیو مراجعه نموده  و فایل‌ها را دانلود نمائید و بوسیله هر گوشی مبایل، mp3 player یا هر دستگاه و برنامه پخش‌کننده mp3 می‌توانید از فایل‌های صوتی استفاده نمائید. DVD کامل آرشیو را نیز می‌توانید از طریق صفحهٔ آرشیو سفارش دهید.

توصیه: از بخش "پیوندها" در ستون سمت راست صفحه حتماً دیدن کنید. همچنین اطلاعات مفید زیادی دربارهٔ این جلسات در ستون سمت راست همین صفحه آورده شده است.

 
 



>---------------========--------------<

توضیحات کلی دربارهٔ استفاده از برنامه‌ها: بروی دکمهٔ پخش صدا کلیک کنید.




      فایل‌های صوتی هر جلسه، چند روز بعد از برگزاری آن، در صفحهٔ مخصوص آن جلسه و نیز در صفحهٔ آرشیو کلی قرار داده می‌شوند.
>-----------==================================================----------<

جلسهٔ چهارم:

   اين جلسه در تاريخ پنجشنبه ششم آوريل 2006 برگزار شد. موضوع اصلي داستان، همگون کردن (identifying) است. در صورت تمايل مي‌توانيد صداي ضبط شدهٔ این جلسه را هم از صفحهٔ آرشيو و هم در ادامه، دانلود کنيد و گوش دهید:

   متن مورد نظري که هنگام صحبت به آن اشاره مي‌شود، در ادامه(پايين) آمده است. مي‌توانيد ضمن گوش دادن به صدا، به متن داستان و ابيات مورد بررسي نيز توجه نمائيد.

   دوستان تازه‌وارد، قبل از شرکت در جلسات آنلاین، فایل‌های جلسات ابتدایی و نیز صفحهٔ مقدمهٔ جلسات را گوش دهند و بخوانند.


مهم: جلسات در برنامهٔ Paltalk برگزار می‌گردد. راهنمای برنامهٔ پالتاک را با کلیک بروی اینجــا بخوانید.

----------------

» برنامهٔ این جلسه: 
 
           شرح و بررسي داستان "سبب هجرت ابراهيم ادهم و ترك ملك خراسان‏". موضوع اصلي داستان، همگون کردن (identifying) است.
    
» شنیدن و دانلود فایل‌های صوتی این جلسه:

   برای دانلود فایل‌های صوتی این جلسه، هم می‌توانید به صفحهٔ آرشیو کلی مراجعه کنید و هم از لینک‌های مستقیم زیر دانلود کنید: (بروی هر لینک راست‌کلیک کرده و Save Target As را انتخاب کنید):
 
.: بخش اول :.          .: بخش دوم :.           .: بخش سوم :.         .: بخش چهارم :.       .: بخش پنجم :.
 
همچنین می‌توانید بصورت آنلاین از طریق جعبهٔ زیر، فایل‌های صوتی این نشست را بشنوید:



» اگر از طریق لینک‌های مستقیم فوق، و یا بوسیلهٔ جعبهٔ فوق نتوانستید فایل‌های این جلسه را بشنوید یا دانلود کنید، به صفحهٔ آرشیو کلی مراجعه نمائید.


» متن این جلسه:

دفتر چهارم، بیت 725 به بعد.
 
     سبب هجرت ابراهيم ادهم و ترك ملك خراسان‏
               
               ملك بر هم زن تو ادهم‏وار زود                  تا بيابى همچو او ملك خلود
               خفته بود آن شه شبانه بر سرير              حارسان بر بام اندر دار و گير
               قصد شه از حارسان آن هم نبود              كه كند ز آن دفع دزدان و رنود
               او همى‏دانست كآن كاو عادل است          فارغ است از واقعه، ايمن‌دل است‏
               عدل باشد پاسبان كامها                        نه به شب چوبك‌زنان بر بامها
               ليك بد مقصودش از بانگ رباب                 همچو مشتاقان خيال آن خطاب‏
               نالهء سرنا و تهديد دهل                        چيزكى ماند بدان ناقور كل‏
               پس حكيمان گفته‏اند اين لحنها                از دوار چرخ بگرفتيم ما
               بانگ گردشهاى چرخ است اين كه خلق     مى‏سرايندش به طنبور و به حلق‏
              ما همه اجزاى آدم بوده‏ايم                      در بهشت آن لحنها بشنوده‏ايم‏
              پس غذاى عاشقان آمد سماع                 كه در او باشد خيال اجتماع‏
               قوتى گيرد خيالات ضمير                         بلكه صورت گردد از بانگ و صفير
               آتش عضق از نواها گشت تيز                  آنچنانکه آتش آن جوز‌ريز
      
 باقى قصهء ابراهيم ادهم
              
               (  ملك بر هم زن تو ادهم‏وار زود               تا بيابى همچو او ملك خلود
               خفته بود آن شه شبانه بر سرير              حارسان بر بام اندر دار و گير )
              
               بر سر تختى شنيد آن نيك نام               طق طقى و هاى و هويى شب ز بام‏
               گامهاى تند بر بام سرا                          گفت با خود: "اينچنين زهره كه را؟!"
              بانگ زد بر روزن قصر او كه: "كيست؟         اين نباشد آدمى مانا پرى است‏"
              سر فرو كردند قومى بو العجب:                "ما همى‏گرديم شب بهر طلب"‏
              "هين چه مى‏جوييد؟" گفتند: "اشتران"     گفت: "اشتر بام‌بر كى جست هان؟"‏
              پس بگفتندش كه "تو بر تخت جاه            چون همى‏جويى ملاقات اله؟"‏
              خود همان بد، ديگر او را كس نديد            چون پرى از آدمى شد ناپديد
 
                                                 -----------------------
 
ده چراغ ار حاضر آيد در مكان                       هر يكى باشد به صورت غير آن
فرق نتوان كرد نور هر يكى                          چون به نورش روى آرى، بى شكى
گر تو صد سيب و صد آبى بشمرى               صد نماند يك شود چون بفشرى‏
در معانى قسمت و اعداد نيست                 در معانى تجزيه و افراد نيست‏
تفرقه در روح حيوانى بود                            نفس واحد روح انسانى بود
اتحاد يار با ياران خوش است                      پاى معنى گير، صورت سركش است‏
منبسط هستيم و يك گوهر همه                 بى‏سر و بى‏پا بديم آن سر همه‏
يك گهر هستيم همچون آفتاب                    بى‏گره هستيم و صافى همچو آب‏
چون به صورت آمد آن نور سره                    شد عدد چون سايه‏هاى كنگره‏
كنگره ويران كنيد از منجنيق                       تا رود فرق از ميان اين فريق‏
اختلاف خلق از نام اوفتاد                          چون به معنا رفت آرام اوفتاد
درگذر از نام و بنگر در صفات                       تا صفاتت ره نمايد سوى ذات
نيست‌وش باشد خيال اندر جهان               تو جهانى بر خيالى بين روان‏
بر خيالى صلح‏شان و جنگشان                  واز خيالى فخرشان و ننگشان‏
جمله خلقان سخرهء انديشه‌اند                  زاين سبب خسته دل و غم‌پيشه‌اند
جنگ خلقان همچو جنگ كودكان                جمله بى‏معنى و بى‏مغز و مهان‏
جمله با شمشير چوبين جنگشان              جمله در لاينفعى آهنگشان‏
جمله‏شان گشته سواره بر نيى                  كاين براق ماست يا دلدل‌پيى
وهم و فكر و حس و ادراك شما                   همچو نى دان مركب كودك هلا
شرح اين را گفتمى من از مرى                   ليك ترسم تا نلغزد خاطرى‏
نكته‏ها چون تيغ پولاد است تيز                   گر ندارى تو سپر واپس گريز
پيش اين الماس بى‏اسپر ميا                      كز بريدن تيغ را نبود حيا
زين سبب من تيغ كردم در غلاف                 تا كه كج‌خوانى نخواند بر خلاف
اين جهان همچون درخت است اى كرام        ما بر او چون ميوه‏هاى نيم‌خام‏
سخت گيرد خامها مر شاخ را                     ز انكه در خامى نشايد كاخ را
چون بپخت و گشت شيرين لب‏گزان             سست گيرد شاخها را بعد از آن‏
چون از آن اقبال شيرين شد دهان                سرد شد بر آدمى ملك جهان‏
سخت‏گيرى و تعصب خامى است                تا جنينى كار خون آشامى است‏
هر نفس نو مى‏شود دنيا و ما                     بى‏خبر از نو شدن اندر بقا
عمر همچون جوى نو نو مى‏رسد                 مستمرى مى‏نمايد در جسد
در وجود آدمى جان و روان                         مى‌رسد از غيب چون آب روان
حال هر روزى به دى مانند نى                     همچو جو اندر روش كش بند نى
شادى هر روز از نوعي دگر                         فكرت هر روز را ديگر اثر
چون كه بیرنگى اسير رنگ شد                   موسيى با موسيى در جنگ شد
چون به بیرنگى رسى كآن داشتى              موسى و فرعون دارند آشتى
ما نه مرغان هوا، نه خانگى                        دانهء ما دانهء بي‌دانگى‏
آنچه تو گنجش توهم میكنى                      زآن توهم گنج را گم مى‏كنى‏
چون عمارت دان تو وهم و راي‌ها                 گنج نبود در عمارت جايها
در عمارت هستى و جنگى بود                   نيست را از هستها ننگى بود
اين جهان خود حبس جانهاى شماست        هين رويد آن سو، كه صحراى شماست
اين جهان محدود و آن خود بى‌حد است        نقش و صورت پيش آن معنى سد است
اين جهان زندان و ما زندانيان                     حفره كن زندان و خود را وارهان
اي غريب‌افتادگان بى‌نوا                            ياد آريد از وطن و از اقربا
عرشيان را بر شما سوزد جگر                     كز چه قعر چاهتان گشته مقر؟
مانده جبريلى به سرگين‌خانه‌اى                  گشته دارايى رهين دانه‌اى


      
نظرات دوستان:

برای نوشتن نظرتان درباره داستان یا غزل یا هر موضوع مرتبط با این جلسه، به قسمت "پیامها و نظرات"(پایین‌تر) در همین صفحه مراجعه کنید.

---------

» در صورتیکه دربارهٔ مطالب این جلسه نظری دارید، می‌توانید در قسمت "پیام‌ها و نظرات" (در پائین) نظرتان را بنویسید.
 
» اگر سئوالی دارید، لطفاً قبل از ارسال سئوالتان، به بخش "پیوندها" در ستون سمت راست صفحه مراجعه نمائید.
  

Share/Bookmark

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

» لطفاً نظرتان را دربارهٔ داستان، غزل، یا مطلب این جلسه بنویسید. اگر سئوال یا حرفی غیرمرتبط با مطالب این جلسه دارید، لطفاً از طریق پیوند "ارتباط با ما"(ایمیل) آن را ارسال نمائید.

» لطفاً قبل از طرح هر سئوال حاشیه‌ای، به بخش "پیوندها" در ستون سمت راست صفحه مراجعه نمائید.

» اگر برای ارسال پیامتان به مشکل برمی‌خورید، می‌توانید از طریق ایمیل ارسال کنید.